Helsingissä vietetään Kiinalaista uuttavuotta kahdennettatoista kertaa torstaina 15.2.2018 Keskuskadulla ja Rautatientorin Jääpuistossa.

Koko Keskuskadun pituudelle levittyvässä tapahtumassa juhlitaan kukon vuoden päättymistä ja koiran vuoden alkua. Ohjelmassa Pekingistä saapuvien taiteilijaryhmien esityksiä sekä värikkäitä leijona- ja lohikäärmetansseja. Lavalle nousee mm. kungfu-tähti Jackie Chanin perustama Long Yun -ryhmä.

Kiinalaiset markkinat ja ruokatori ovat olennainen osa juhlintaa. Tapahtumassa voi myös seurata Pekingin uudenvuoden juhlallisuuksia suorana lähetyksenä. Juhla huipentuu ilotulitukseen Töölönlahdella.

Helsingin Kiinalainen uusivuosi laajenee tällä kertaa myös Jääpuistoon. Punaiset lyhdyt ja herkulliset tuoksut löytyvät nyt ensimmäistä kertaa myös Rautatientorilta. Jäällä nähdään taitoluisteluesityksiä ja tarjolla on maksutonta luisteluopetusta.

Tapahtuman kahdennentoista juhlavuoden kunniaksi Keskuskadulle ja Jääpuistoon syntyy kaksitoista jääveistosta, jotka edustavat kiinalaisen eläinradan kahtatoista eläinhahmoa. Veistoksia on toteuttamassa kolme tapahtumaa varten tänne saapuvaa kiinalaista jäänveistomestaria sekä joukko suomalaisia taitajia.

Torstai 15.2.2018 klo 16–20, Keskuskatu ja Jääpuisto
15.30 Uudenvuoden kulkue Narinkkatorilta Keskuskadulle
16–20 Jääveistoksia, kungfua, musiikkia, tanssiesityksiä ja kädentaitajia Pekingistä
20.20 Suuri ilotulitus Koiran vuoden kunniaksi Töölönlahdella

Ohjelma tarkentuu lähempänä tapahtumaa Kiinalaisen uudenvuoden omille verkkosivuille.

Kiinalainen uusivuosi tuotetaan Kansainvälinen kulttuurikeskus Caisan ja Suomi-Kiina-seuran yhteistyönä.
Finnair, Silja Line ja Atria ovat tapahtuman pääyhteistyökumppanit.
Tapahtuman isäntinä ovat Helsingin ja Pekingin kaupungit.